Aktuellt
Behov av extra finansiering för väg 6741 från Vasa, genom Sundom by till Malax. Vägen är klassad som väg för specialtransporter.
En av de mest diskuterade frågorna i Sundom by är den tunga trafiken och alldeles speciellt specialtransporterna av vingar och stommar till vindkraftverk, som sker genom byn.
Det har de senaste två åren skett två allvarliga olyckor (10.7 2022 och 14.7 2023) där specialtransporter stjälpt. Enbart på grund av tur har ingen människa kommit till skada.
Det är mycket svårt att få klart besked om vad som är orsakerna till olyckorna. I det första fallet var situationshastigheten, enligt undersökningskommissionen, för hög. I det andra fallet har förekommit vaga uppgifter om ett möte med en motorcyklist som inte följt följebilens order. Under samtal med olika berörda parter har det framkommit att det finns starka misstankar om att man tänjer på gränserna både det det gäller yrkeskompetens och transportfordon. Enligt undersökningskommissionen kan en bidragande orsaken till den första olyckan ha varit att lastens vikt låg på gränsen till ekipagets transportkapacitet.
Om man bortser från dessa faktorer som bör åtgärdas och beivras av andra myndigheter är det av största vikt att vägens skick är oklanderligt.
Till saken hör att över hälften av den stora utbyggnad av vindkraften som sker i Finland just nu så är koncentrerad till västra Finland och en mycket stor del av dessa vindkraftverk kommer in via Vasklot hamn i Vasa, vilket är bra för hamnen och regionen.
Vi är väl medvetna om att skrymmande och tunga specialtransporter från Vasklot ännu många år framåt måste ske genom Sundom, någon annan lösning finns på kort sikt inte. Därmed är det av absolut största vikt att vägunderhållet prioriteras och att förlängningen av den lätta trafikleden längs Söderfjärdsvägen ges högsta prioritet.
Att det finns förbättringar att göra styrks av branschens eget folk:
Det finns förbättringar man kunde göra på sträckan. Vägen kunde breddas och man kunde förbättra bärförmågan med hjälp av strukturella lager. (Ari Mäkela Birkalands NTM-central i ett uttalande i Vasabladet den 18.7 2023 efter den senaste olyckan).
I Trafikministeriets beslut om specialtransporter och specialtransportfordon (17.12 1992) § 32 Skada på väganordning står det: Om en specialtransport som förs på väg orsakar skada på väg trafikstyrningsanordningar, vägmärkningar, plogningsmärken eller andra väganordningar skall den som utför transporten eller tillståndsinnehavaren ersätta skada.
I Sundom fallet är det inte fråga om enskild skada men det råder ingen tvekan om att det är specialtransporterna som sliter ner den ena körfilen ut från Vasa. En kilometer från bron har hela sommaren funnits djupa spår som vid regn och halka utgör stora risker för utkörningar.
Enligt Väylävirasto/Trafikledsverkets information på sin webbplats ska vägarnas skick följas upp genom mätningar och inventeringar. Utifrån deras skick delas de in i fem klasser. En väg kan anses vara i dåligt skick om man på grund av spår eller skador måste byta körlinje när man färdas på den eller om vägen är så ojämn att den stör resekonforten.
Trafikledsverkets använder följande klassificering:
- Mycket bra: Motsvarar nyskick. Det finns inget behov av underhåll.
- Bra: Vägen är i gott skick, även om det redan förekommer spår av normalt slitage. Det finns inget behov av underhåll.
- Nöjaktig: Nöjaktigt skick. Det behövs i allmänhet effektiverad uppföljning av vägens skick och det kan vara motiverat att vidta enskilda underhållsåtgärder.
- Dålig: Skicket kräver reparation. Med tanke på hållbar väghållning är detta rätt tidpunkt för underhålls- och grundläggande renoveringsåtgärder.
- Mycket dålig. Vägen är svag och skicket är inte längre godtagbart. Ger upphov till extra kostnader för såväl väghållaren som användaren. (Bestämmelserna uppdaterade 28.12 2020).
Undertecknad vände sig den 25 juli via mejl till Mikael Björses på NTM-Centralen för Södra Österbotten för att få svar på några väsentliga frågor: När har väg 6741 från Vasklot över bron längs Myrgrundsvägen, Sundomvägen och Söderfjärdsvägen till Malax senast granskats? Vilken klass befinner sig den här vägen i? Påverkar vägens ställning som led för specialtransporter tilldelningen av resurser för underhåll av vägen?
Mikael Björses befann sig vid tillfället på semester och undertecknad blev något senare kontaktad av vägdirektör Anders Östergård per telefon.
Enligt Anders Östergård påverkar inte Sundomvägens status som väg för specialtransporter tilldelningen av resurser överhuvudtaget och NTM-centralens resurser för nybeläggning av vägar bedömde han ordagrant som katastrofal.
Undertecknade vände sig till MHU-projektchef Kaj Mattsson för att om möjligt få ytterligare information om vad som gäller på den aktuella vägsträckan.
Enligt Kaj Mattsson svar granskas den aktuella vägsträckan från Myrgrundsbron till Sundom centrum och från Sundom centrum från Söderfjärdsvägens början till korsningen Strandvägen/Söderfjärdsvägen varje vecka och inom underhållet lappas vägen enligt gällande krav.
”Som det ser ut idag så får vägsträckan från Myrgrundsbron till Sundom centrum ny beläggning sommaren 2024. Vägsträckan från Söderfjärdsvägen början till korsningen Strandvägen/Söderfjärdsvägen skall utredas huruvida vi har möjlighet att förbättra och eventuellt kunna belägga ifrågavarande sträcka med ny beläggning inom överskådlig framtid.”
Efter dessa kontakter har den drygt 1,4 km långa vägsträckan genom Sundom centrum till vår stora glädje fått ny beläggning.
Enligt Kaj Mattsson finns det alltså hopp om åtgärder också på Söderfjärdsvägen till Malax och på sträckan från Sundom centrum till Myrgrunsdvägen till Vasklot.
För att försöka eliminera riskerna för att ytterligare svåra olyckor sker vädjar vi nu till områdets riksdagsledamöter att ni tar tag i denna fråga och i samarbete med områdets vägansvariga utreder vilka åtgärder förutom ny beläggning, förbättrad bärförmåga, förlängning av gång- och cykelbanor som bör göras för att göra Sundomvägen, i egenskap av väg för specialtransporter, trygg för alla. Rom byggdes inte på en dag och det kommer inte Hamnvägen att göras heller och att fortsätta förlita sig på tur varje gång en transport stjälper är inte försvarbart.
Sundom den 18 september 2023
Marit-Nilsson- Väre Marita Bagge
Ordförande för Sundom områdeskommitté Viceordförande, Sundom bygdeförening rf
marit.nilsson-vare@hanken.fi maritabagge@hotmail.com
telefon 050-3715515 telefon 050-5218404
Äldre nyheter
Kontakta oss
info@sundom.fi- om du vill bli medlem i Sundom bygdeförening
- om du har frågor gällande föreningen